Integritets­skydds­myndigheten granskar företag utifrån tips och klagomål

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har fattat beslut om en ny plan för de tillsyner som ska genomföras under de kommande två åren. Ett övergripande fokus är att utreda klagomål från enskilda.

Dataskyddsförordningen, GDPR, stärker enskildas rättigheter och ökar kraven på de företag, myndigheter och andra som hanterar personuppgifter. Det är därför viktigt att klagomål från enskilda utreds där det finns brister i personuppgiftshanteringen.

IMY kan även inleda tillsyn på eget initiativ med anledning av en anmälan om personuppgiftsincident, ett tips, uppgifter i media eller på grund av annan information. Det kan också vara uppgifter i klagomål som myndigheten bedömer ska leda till en bredare tillsyn än att enbart omfatta det enskilda klagomålet.

Granskningar kan till exempel inledas om det bedöms handla om allvarliga kränkningar av enskildas rätt till privatliv, om behandlingen berör eller kan ge konsekvenser för många enskilda individer samt om den involverar ny teknik eller ny användning av befintlig teknik som kan påverka den enskildes rätt till privatliv väsentligt.

Andra tillfällen då IMY kan inleda granskningar är om myndigheten blir uppmärksammad på att det förekommer grovt åsidosättande av god sed inom inkasso- eller kreditupplysningsverksamhet eller olaglig sådan verksamhet.

Läs hela nyheten på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.